FOLLOWERS

Khamis, 12 April 2012

Keledek dan keladi goreng


Sudah lama sebenarnya saya teringin nak makan keladi goreng.Singgah kat warung goreng pisang tapi tak ada pulak jual keladi goreng.Beli keladi,goreng sendiri....hubby & anak tak pandang pun keladi goreng saya.Korang pernah tak cicah pisang ,keledek atau keladi goreng dengan sambal kicap?.Kalau tak pernah baik korang cuba....memang power.Bagi orang Melaka atau Johor memang tak ada masalah...tapi tempat lain saya tak tahu.Sebab saya bukan orang Melaka...mula2 tu memang jakun la sikit.Kalau makan ikan bakar dengan sambal kicap tu memang perkara biasa tapi sambal kicap makan dgn goreng pisang memang rasa pelik sikit.
Saya rasa kalau belah utara depa makan goreng pisang dengan gula....saya tahu la sebab ibubapa saya asal dari sana.Tapikan saya lebih suka makan dengan sambal kicap. 

Biasanya bahan2 yang saya selalu guna utk goreng pisang,keledek,keladi,cempedak atau sukun.

2 senduk tepung gandum
1 senduk tepung beras
sedikit air kapur
Sedikit minyak panas
sedikit kunyit
Garam secukup rasa
Air secukupnya
Minyak untuk mengoreng

Gaul semua bahan2 tersebut hingga sebati.Adunan jangan terlalu cair.Masukan sedikit minyak panas kedalam adunan tepung untuk lebih meranggupkan.

Sambal kicap :-
10 biji cili padi
sedikit gula
1 ulas bawang putih. 

Tumbuk lumat bahan2 ni dan tambah 5 sb kicap lemak manis.

Da Baca ? Sila Like N Komen Terima Kasih!!.

4 comments:

Harith Iskandar berkata...

sy mmg suke keledek, tapi keladimmg xpernah makan lagi.ape lagi la kalau cicah dgn kicap.ehehe nnti nak cube lah...cepat..sape nk tolong buatkan..?ehehe :)

Acik Erna berkata...

salam norzie..acik memang suka goreng keledek ke..keladi ke..goreng pisang ke..cicah sambal kicap.tapi acik tak buat sendir sambal kicapnya..ank sedar yang dok segamat buatkan..acik simpan dalam peti ais..tahan lama..

Uncle Jonni berkata...

lebih suka keledek dari keladi... huhuhu...
sukun goreng pon best gak...

atIEsAyAnGkAmU berkata...

ish...kalau time petang2...hujan2 lak tuh..
seronoknyer kalau pekene keladi cecah sambal cili...

 
This Blog is Protected. Copyright 2012 Norzie © Design By Cik Rose Cute